Gjøviks Blad
5 minutter lesetid

Tidenes sommer på Sveastranda

Mette Lunde Sveen og Tor Håkon Sveen har hatt tidenes besøk på Sveastranda camping i sommer. – Det har gått veldig bra. Vi har hatt en rekordsommer i år, forteller driverne av campingplassen.

I mai, juni og juli har Sveastranda camping hatt flere nordmenn innom portene enn noen gang tidligere. For veksten i besøkende har kommet fra innlandsturismen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har hatt en økning på 12 prosent nordmenn i sommer. Det utenlandske besøket har vært stabilt, men vi ser en økning av utenlandske gjester nå i august, forteller campingplassdriverne.

Onlinebookingen på Sveastranda har hatt en formidabel økning. – Det har økt hvert år siden vi tok dette i bruk, sier Mette Lunde Sveen.

Mange barnefamilier

Den populære campingplassen med Mjøsa som nærmeste nabo har hatt en voldsom økning i trafikken i sommer.

– Vi har hatt utrolig mange norske barnefamilier hos oss. Til tider har de knapt vært en grasflekk som har vært ledig. Barnefamiliene blir også noen dager lengre enn andre besøkende. Flott badevær har gjort susen, forteller to blad Sveen.

Campingplassen har mye fint å tilby gjestene sine. Både med minigolf, stor og fin lekeplass og utleie av båter og brett. Sveastranda camping har også restauranten Malai med selvstendige drivere. De har hatt godt besøk.

– De har også hatt rekordsommer. Restauranten måtte faktiske stenge en dag i sommer. De var tomme for mat, forteller Sveen. Sveastranda har i tillegg 135 faste plasser for sine helårsgjester.

– Sesongen på Mjøsa har vært bra. De to foregående årene har vi hatt flom. Det har vi sluppet i år. Det er helt perfekt for de som vil campe ved Mjøsas bredd, sier driverne av Sveastranda.

Sesongen på Mjøsa har vært bra etter to foregående åren med flom. Det har vært en knallsommer med sol og badeliv.

Online booking

Flere av campingturistene velger også å bestille plass på forhånd.

– Onlinebookingen vår har hatt en formidabel økning. Det har økt hvert år siden vi tok dette i bruk, sier Sveen. Trøndere og vestlendinger er i flertall på campingen.

– Rett før skoleferien var slutt har vi hatt en del lokale gjester også, og vi har også hatt flere dagsbesøk hos oss i sommer. Her har vi mer å hente med nærturismen, mener driverne. Hittil i år har campingplassen hatt 45.000 gjestedøgn. Det er det lenge siden campingplassen kan vise til slike tall.

– Vi er en familiebedrift, og vi har mange dyktige ungdommer som hjelper oss om sommeren. De er ekstremt flinke. Vi hadde ikke greid oss uten dem, skryter vertskapet på Sveastranda.

Tor Håkon Sveen har hatt god omsetning i butikken i sommer. Is har det gått mye av.

Arrangementer trekker

Markedssjef Heidi Gran Brønstad i Visit Øst-Norge har hatt runden rundt til reiselivsbedriftene den siste tida. Tilbakemeldingene er unisone. Gjestene har strømmet til regionen i sommer.

– Flere steder har hatt en økning av utenlandske gjester, og vi ser at arrangement som Liverpoolfestivalen, Sommerslagere og speiderlandsleiren har fått mange til Gjøvik i sommer. Arrangementet trekker folk til Gjøvik, fastslår Brønstad.

Blant annet har Home Hotel Grand hatt en 60 prosent økning i belegget i juli – som er beste sommer på 10 år. Quality Strand har hatt over 80 prosent belegg i juli, opp 10 prosent fra i fjor.

– Stolpejakten har også blitt en attraksjon. Overnattingsbedriftene i Gjøvik nyter godt av den populære jubileumsstolpen på Gjøvikstranda, sier markedssjefen i Visit Øst-Norge.