Nå kan du snart kjøre i begge retninger
Vegarbeidet med siste del av Strandgata og Vestre Totenveg fra CC til Kaspergården nærmer seg slutten. Litt avhengig av været, vil det igjen bli åpnet opp for to-veis trafikk i Vestre Totenveg i begynnelsen av november.
Vegarbeidet med siste del av Strandgata og Vestre Totenveg fra CC til Kaspergården startet opp rett etter påske. Vestre Totenveg har vært stengt fra Kaspergården inn til byen med omkjøring over Kallerud og riksveg 4 ned til Mjøsstranda.
– Litt væravhengig så satser vi på å åpne Vestre Toten veg for to-veistrafikk i starten av november, opplyser Hallstein Bjørke Brovold, byggeleder for Innlandet fylkeskommune, og prosjektleder Christian Rio Jørgensen i Gjøvik kommune.

Gammelt og slitt
– Resultatet er blitt veldig bra. Alt har gått som planlagt, sier Brovold og Jørgensen.
Over 100 år gamle vann- og avløpsrør er skiftet ut. I tillegg er fortauet blitt bredere. Det er Gjøvik kommune, Innlandet fylkeskommune og Elvia som har samarbeidet om utbedringen av 100 år gamle vann- og avløpsledninger, veg og høyspent.
– Det er gamle og slitte bygater, og det samme er mange av rørene og kablene som ligger under gata. De eldste rørene vi har skiftet ut er fra 1923, sier Jørgensen og Brovold.

Mange kjøretøy
Totalrammen for prosjektet er på 35 millioner. Totalt er prosjektet, inkludert sideveger, på 1,4 kilometer. Brødrene Gudbrandsen er hovedentreprenør på prosjektet.
Arbeidene har pågått i Vestre Totenveg, rett ovenfor lyskrysset til Østre Totenveg og strekker seg til parkeringsplassen ved Bakke El-installasjon, en strekning på 650 meter. Under anleggsperioden har det vært åpent i én kjøreretning fra byen. På denne strekningen ligger trafikken på mellom 11.000 og 16.000 kjøretøy per døgn i gjennomsnitt.
– Trafikkavviklingen har gått veldig greit, noen justeringer til det bedre har vi gjort underveis. Vi synes at trafikantene har vært flinke og tilpasset seg fortløpende i arbeidsmønsteret vårt med kryssinger av vegen, samt å vise hensyn. Dette er viktige forutsetninger for at vi skal kunne holde åpne et kjørefelt i våre prosjekter. Om vi skulle ha stengt hele gata, hadde vi til gjengjeld blitt ferdig mye før, men vi velger heller å spille på lag med trafikantene og holde åpent slik at det blir bedre trafikkflyt. Det virker som at trafikantene har gjensidig forståelse for dette og det er vi glade for, sier Jørgensen.

Fortsetter
Totalt skal nesten en 1.400 meter lang strekning rustes opp. Fortsettelsen med sidegatene utgjør 750 meter og her er det hovedsakelig vann og avløp som vil bli utskiftet, og sidegatene som i dag har grusdekke vil bli asfaltert. Det vil også bli lagt 900 meter med ny høyspentkabel og trekkerør for fiber og nye gatelys i prosjektet.
– Vi har hatt hovedfokus på Vestre Totenveg og å komme oss fortest mulig ut i sidegatene med infrastruktur, nå fortsetter vi på sidegatene og med oppynting av trasene. Alt skal være ferdig til midten av juni neste år, opplyser Jørgensen.
Dette gjelder sidegatene Egers Gate og Øvre Gjøviks veg. Johan Castbergs gate blir siste sidegate som tas. Innkjøringen til Lunds gate fra Vestre Totenveg vil fortsatt være stengt under hele prosjektperioden for både biler og myke trafikanter. Her vil det pågå mindre arbeider i fortau med fremlegging av høyspent og tilpasning av kryssløsning.
Det vil også bli laget et leskur for de som bruker buss ved nordgående holdeplass, ved XXL. Ved gangkryssingen Vestre Totenveg, Johan Castbergs gate og Fauchalds gate vil det også gjøres noen endringer på støyskjermer for å bedre siktforhold for myke trafikanter.