• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
Gjøviks Blad
  • Nyheter
  • Notiser
  • Eavis
Meny
  • Nyheter
  • Lokalhistorie
  • Gjøviks Blad Eavis
  • Totens Blad Eavis
  • Besøk vår søsteravis Totens Blad
  • Dødsannonser
  • Tips oss
  • Annonsere
  • Ansatte
  • Kontakt oss
  • Kundesenter
NYHETER
5 minutter lesetid

Vind starter opp E-sport som en del av idrettslagets tilbud

Vind Idrettslag startet opp Bilia E-sport i august. – Vi håper å treffe de som under pandemien har sittet litt alene på rommene sine og gamet, sier hovedtrener Amund Svenskerud. (Foto: Torbjørn Aurvåg)
Torbjørn Aurvåg
Publisert: 10 juni, 2022 13:12
Oppdatert: 10 juni, 2022 13:12
Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Som en spennende del av dagens sports-utvikling, starter Vind Idrettslag opp sitt eget E-sportslag ved skolestart i august. Et flott gamingrom i GOBB-hallen er satt i stand.

Hovedtrener Amund Svenskerud gleder seg til oppstart, nå som både hovedsponsor, treningsrom, logo og utstyr er på plass. 

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi håper å treffe de som under pandemien har sittet litt alene på rommene sine og gamet. Håpet er å få de hit til Vind og GOBB-arena, at vi skal trene sammen, se turneringer og ha mål å strekke oss etter i form av spillerutvikling, taktikk og etter hvert deltakelse i ulike turneringer, sier Svenskerud.

FIFA som hovedfokus

E-sport og gaming er i dag en av verdens raskest voksende sporter, og appellerer ofte til utøvere som foretrekker mer taktikk og strategi mentalt.  Styret i Vind IL har besluttet at fokus for utøverne skal være ikke-voldelige spill som retter seg mot sport og utvikling. Det vil si at FIFA blir hovedfokus for de nye utøverne på Vind. 

– Vi skal drive med sportsspill, i første omgang FIFA. Vi har planer om totalt 12 gamingplasser, sier Svenskerud.

Og er du lyst å prøve E-sport i sommer, har du mulighet i uke 25. Da arrangerer Vind E-sportskole.

Egen hovedsponsor

Bilia Gjøvik har gått inn som hovedsponsor for Vinds E-sport, noe som verdsettes høyt av både idrettslaget, men også trenere. 

– Å ha en god, synlig støttespiller er utrolig viktig, sier trener Svenskerud. 

Plassjef Kurt Magnussen i Bilia Gjøvik uttaler at for de er det også like viktig å være synlige i en idrett som er voksende, inkluderende og spennende. Og å støtte et idrettslag som jobber for at alle skal med. 

– Vind er en veldig allsidig klubb. Vi har vært med som sponsor i Vind i mange år. Jeg er veldig interessert i sport og har etterlyst dette tilbudet lenge. Vi ba nesten om å få bidra, sier Magnussen.

Amund Svenskerud og markedsansvarlig i Vind Idrettslag, Mette Stenersen, gleder seg til oppstart, nå som  Bilia Gjøvik og plassjef Kurt Magnussen er blitt hovedsponsor for Vinds E-sport. Treningsrom, logo og utstyr er på plass. 

Egen logo

Den nye logoen til E-sportslaget uttrykker en rev – et symbol for en som er smart, rask, noen ganger utspekulert, som har god taktikk, løper fort – og den er oransje (Som en av Vind IL`s to logofarger). Uttrykket har derfor blitt tilpasset gaming-kulturen, som er både sterk og moderne. 

– Dette er egenskaper som også bør beskrive en god «gamer», forteller grafisk designer og skaper av logoen, Magdalena Bak hos Profil Grafisk. 

Informasjonsmøte tirsdag

Informasjonsmøte om det nye tilbudet blir tirsdag den 14. juni på GOBB-Arena, møterom Syljuåsen.

Som en nyere sport, er det viktig for Vind Idrettslag å bistå foresatte til å forstå hva gaming egentlig består i. Firmaet «Jung» med de Barcelona-bosatte brødrene Kristian og Lars Myhren Pharo skal derfor hjelpe til med den pedagogiske tilnærmingen med sitt konsept «Inkluderende gaming», som blant annet tar for seg spill-pedagogikk, digitalt foreldreskap og mediepåvirkning. 

– Mange foreldre kommer ofte til kort med en frustrert tanke om «Hva er det egentlig sønnen eller datteren min driver med!?», når det games. Her skal vi tilby den pedagogiske tilnærmingen og hjelpe foresatte å bedre forstå ord, uttrykk, spill, det tekniske og alt det de foresatte sitter med av spørsmål, sier markedsansvarlig i Vind Idrettslag, Mette Stenersen.

Hun mener dette kan skape et bedre klima mellom de voksne og barn og ungdom som er spill-interessert, og å øke forståelsen av E-sport og gaming.

Sentralbord
61 13 03 00
Postadresse
Postboks 4, 2851 Lena
Redaksjonen
post@gjoviks-blad.no
Annonseavdelingen
annonse@gjoviks-blad.no

Ansvarlig redaktør
Jon Olav Andersen
Daglig leder
Morten Linnerud
Markedssjef
Hans Erik Linnerud

Se alle ansatte

Pressens Faglige Utvalg
Gjøviks Blad arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.
Redaktøransvar
Det er ikke tillatt å kopiere innhold fra dette nettstedet uten avtale med Gjøviks Blad.
Kundeservice
Problemer med levering // Tips oss // Annonsere // Kundesenter // Kontakt oss // Ansatte
Gjøviks Blad © 2025 · Løsningen er designet og utviklet av Dyplink - dyplink.no