• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
Gjøviks Blad
  • Nyheter
  • Notiser
  • Eavis
Meny
  • Nyheter
  • Lokalhistorie
  • Gjøviks Blad Eavis
  • Totens Blad Eavis
  • Besøk vår søsteravis Totens Blad
  • Dødsannonser
  • Tips oss
  • Annonsere
  • Ansatte
  • Kontakt oss
  • Kundesenter
NYHETER
4 minutter lesetid

Biringer ønsker ny mjøsbru parallelt med den gamle

Jørgen Erik Galtestad er styreleder i Smedmoen-Skulhus- Unset grunneierlag som anbefaler Nye Veier å bygge ny mjøsbru like sør for dagens bru. (Foto: Jan Rune Bakkelund)
Jan Rune Bakkelund
Publisert: 19 oktober, 2022 08:15
Oppdatert: 16 oktober, 2022 17:46
Artikkelen er mer enn ett år gammel.

– Ny bru nær dagens bru er vårt foretrukne alternativ. Avslutt grunnundersøkelser mellom Møkkvika og Skulhusodden, sier Jørgen Erik Galtestad som er styreleder i Smedmoen-Skulhus-Unset grunneierlag.

Grunneierlaget har skriftlig gitt klar beskjed til Gjøvik kommune om at de ikke ønsker noe bru-alternativ sør for Fjordheimodden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Representanter fra grunneierlaget var til stede da Utvalget for samfunnsutvikling i Gjøvik 5. oktober behandlet Nye Veiers forslag til planprogram for E6 Moelv – Roterud. Ringsaker kommune kjører en parallell prosess av planprogrammet, og det er ingen hemmelighet at Ringsaker foretrekker bru-alternativet ved Møkkvika til Skulhusodden.

Det ligger flere gravfelt som er automatisk fredet ved Møkkvika på Moelv-siden der et brualternativ er foreslått bygd over til Skulhusodden.

Tidsskjemaet til Nye Veier legger opp til at planprogrammet skal bli vedtatt i Gjøvik og Ringsaker før jul. I mai/juni 2023 er planen at et planforslag vil komme på politikernes bord og deretter blir lagt ut til offentlig høring. Når reguleringsplanen skal vedtas neste høst, vil valget av trasé over Mjøsa være bestemt.

Vanndybde inntil 83 meter

Bunnforholdene og dybde til fastere grunn i Mjøsa, er grunnen til at Nye Veier har forkastet tidligere planer og kommet opp med to nye bru-alternativ.

– Utfordringene med tidligere løsningsforslag henger i meget stor grad sammen med grunnforholdene i Mjøsa. I søndre korridor er det vanndybder på opptil 83 meter. Dagens mjøsbru står på en undersjøisk løsmasserygg som krysser Mjøsa. I det nordre alternativet utnyttes den samme løsmasseryggen, hvor maksimal vanndybde er 40 – 50 meter, skriver Nye Veier i planforslaget.

Mjøsas grunn har tydeligvis bydd på utfordringer for det har blitt gjort målinger og undersøkelser over flere år. Multiconsult startet undersøkelser i 2019, mens det nå er Cowi som har en «plattform» på Mjøsa. Den siste uka har undersøkelsene igjen vært rett sør for eksisterende bru.

Skal vedtas før jul

Planprogrammet skal være ute på offentlig høring i seks uker. Det betyr at innspill må komme innen 19. november. I denne perioden arrangerer Nye Veier informasjonsmøter og åpne kontordager. Tirsdag 8. november vil det bli holdt info-møte i Moelv kulturhus, og påfølgende kveld, 9. november, er det planlagt møte på Honne hotell og konferansesenter på Biri.

– Vi forventer større åpenhet og innblikk i den løpende planprosessen enn det vi har opplevd til nå, sier Galtestad. På vegne av grunneierlaget signaliserer han at de ønsker et framtidsrettet kryss mellom E6 og rv 4 og at nord-sør, Gjøvik – Lillehammer, blir valgt som overordnet samferdselsretning.

Må tenke på riksvegen

– Start grovplanlegging av rv 4 Hunndalen – Mjøsbrua. Finplanlegg de første kilometrene sørover fra det nye krysset, sier Galtestad. Han er opptatt av at det på Biri-siden av Mjøsbrua bygges et kryss som også tar hensyn til den lokale trafikken. Politikerne i Gjøvik mener også det nye motorvegkrysset må planlegges og bygges med tanke på at det også vil komme en ny riksveg 4.

– Planarbeidet må tydelig vise hvordan trafikkavvikling/omkjøring tenkes løst ved anlegg rundt Vismunda bru, sett i forhold til trafikksituasjonen for Biri sentrum og kobling nordover og sørover, heter det i vedtaket fra Utvalget for samfunnsutvikling, som dessuten poengterte følgende:

– Trafikkutredning må også inkludere trafikkmønster for myke trafikanter, kollektivtrafikk og biltrafikk langs lokalvegene for hele strekningen, og en oversikt over avbøtende sikringstiltak. Gjennomgående gang- og sykkelveg med belysning er kommunens klart foretrukne alternativ for myke trafikanter.

Sentralbord
61 13 03 00
Postadresse
Postboks 4, 2851 Lena
Redaksjonen
post@gjoviks-blad.no
Annonseavdelingen
annonse@gjoviks-blad.no

Ansvarlig redaktør
Jon Olav Andersen
Daglig leder
Morten Linnerud
Markedssjef
Hans Erik Linnerud

Se alle ansatte

Pressens Faglige Utvalg
Gjøviks Blad arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.
Redaktøransvar
Det er ikke tillatt å kopiere innhold fra dette nettstedet uten avtale med Gjøviks Blad.
Kundeservice
Problemer med levering // Tips oss // Annonsere // Kundesenter // Kontakt oss // Ansatte
Gjøviks Blad © 2025 · Løsningen er designet og utviklet av Dyplink - dyplink.no