• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
Gjøviks Blad
  • Nyheter
  • Notiser
  • Eavis
Meny
  • Nyheter
  • Lokalhistorie
  • Gjøviks Blad Eavis
  • Totens Blad Eavis
  • Besøk vår søsteravis Totens Blad
  • Dødsannonser
  • Tips oss
  • Annonsere
  • Ansatte
  • Kontakt oss
  • Kundesenter
NYHETER
4 minutter lesetid

Raske Mjøsvekteren er blitt enda raskere

I sin niende sesong har Mjøsvekteren fŒått tre motorer. – Det er bŒåde mer miljøvennlig, raskere og gir mer stabil bŒåtføring, sier bŒåtfører i RSRK Mjøsa, Odd Thomas Olafsen. (Foto: Torbjørn AurvŒåg)
Torbjørn Aurvåg
Publisert: 03 juni, 2021 14:11
Oppdatert: 03 juni, 2021 14:11
Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Norges raskeste redningsskøyte patruljerer på Norges største innsjø. Nå er Mjøsvekteren blitt enda raskere med tre utenbordsmotorer på 300 hester hver, og kan dermed komme båtfolket enda fortere til unnsetning på Mjøsa i sommer.

– Vi kan nå kjøre fra basen i Gjøvik til Minnesund på 35 minutter, sier båtfører i RSRK Mjøsa, Odd Thomas Olafsen.

Med tre motorer er maksfart 47 knop, men maksfarten komme over 50 knop hvis det er liv om å gjøre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Spesialbygd

Mjøsvekteren er den eneste i sitt slag i Norge, og er bygd for å ferdes i ferskvann. RS 148 ble bygget i Finland, var 10,5 meter lang og laget av glassfibersandwich. Redningsskøyta på Mjøsa ble tatt i bruk i 2012 og var den raskeste redningsskøyta noensinne med en toppfart på 45 knop. Ingen andre redningsskøyter hadde gått så fort.

– Strekningen Gjøvik – Kapp kjører vi på åtte minutter. I Evjua i Totenvika er vi fremme på 11 minutter med en maksfart på 50 knop, sier Olafsen og viser oss oversikten over de ulike avstandene på Mjøsa.

Oppgraderinger

Før årets sesong har redningsskøyta fått betydelige oppgraderinger. I sin niende sesong har Mjøsvekteren fått tre motorer. Det er både mer miljøvennlig, raskere og gir mer stabil båtføring. Tidligere har skøyta hatt dobbel utenbordsmotor, først med to ganger 300 hestekrefter, senere med både 350 hester og 450 hester.

– I tillegg til at vi har fått en raskere båt, reduserer dette også klimaavtrykket. Vi bruker mindre drivstoff. Vi kan bruke kun én motor, for vi kjører mye dokkingoppdrag. Vi bruker nå bare én motor ved småkjøring, sier Olafsen.

To motorer kan brukes under mindre slep, og tre motorer brukes ved full utrykning. Tre motorer bak gjør også at vektforholdene endres til det bedre.

– Båten oppfører seg bedre. Tidligere gikk den og vinglet, sier Olafsen.
Nå må mannskapene lære å håndtere skøyta på nytt.

– Vi har gjort store ombygginger foran årets sesong. Blant annet har vi forlenget skroget bak. Vi har også fått en ekstra bensintank om bord, forteller båtføreren.

Egen app varsler

Beredskapstiden for de frivillige mannskapene i RSRK Mjøsa er mellom 15 og 30 minutter.
– Vi har fått en egen app (TeamAlert) som varsler oss. Mannskapene er vanlige folk som er i jobb. Alle får varsel og kan gi beskjed om at «jeg kommer nå», viser Olafsen på mobilen.

Mannskapene i RSRK Mjøsa har fŒått en egen app (TeamAlert).

På de to siste oppdragene på Mjøsa var utrykningstiden nede i fire minutter.

Sjøredningskorpset på Mjøsa har cirka 60-70 oppdrag i året.

– Vi har hatt fire-fem oppdrag hittil denne sesongen. Vi regner det blir en normal båtsesong på Mjøsa i år også, sier Olafsen. Sjøredningskorpset på Mjøsa har vokst betydelig de siste årene.
– Vi har doblet de frivillige mannskapene de siste par årene og teller nå 47 medlemmer i korpset. Vi har også fått med mange kvinner med på laget. Det er kjempefint. Vi trenger alltid flere mannskaper, sier båtføreren.

Sentralbord
61 13 03 00
Postadresse
Postboks 4, 2851 Lena
Redaksjonen
post@gjoviks-blad.no
Annonseavdelingen
annonse@gjoviks-blad.no

Ansvarlig redaktør
Jon Olav Andersen
Daglig leder
Morten Linnerud
Markedssjef
Hans Erik Linnerud

Se alle ansatte

Pressens Faglige Utvalg
Gjøviks Blad arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.
Redaktøransvar
Det er ikke tillatt å kopiere innhold fra dette nettstedet uten avtale med Gjøviks Blad.
Kundeservice
Problemer med levering // Tips oss // Annonsere // Kundesenter // Kontakt oss // Ansatte
Gjøviks Blad © 2025 · Løsningen er designet og utviklet av Dyplink - dyplink.no