Torsdag ble det landet en avtale om at de ansatte i Totens Blad og Gjøviks Blad selv overtar driften. Dermed er videre drift av lokalavisene sikret. Både Hamar Media og de nye eierne er fornøyde med avtalen som er inngått.
– For oss var det godt å få landet dette nå før jul. Det har vært en krevende prosess, men nå gleder vi oss over at det tradisjonsrike avisdriften kan fortsette, sier nyvalgt styreleder Hans Erik Linnerud i MVL Media.
Har fått god støtte
Han forteller at de ansatte ser at det blir mye jobb å drifte selskapet selv, men samtidig at de har god støtte blant leserne. Det har vært et stort engasjement på Gjøvik og Toten den siste tida, noe som blant annet vises ved at mange har tegnet nettabonnement på Totens Blad.
– Mange har foreslått at papiravisene skal bli abonnementsbaserte?
– Vi må fortsatt basere oss på annonseinntekter, men samtidig få økte brukerinntekter på nett. Papiravisene har et stort fortrinn, og det er det store opplaget, noe som gjør oss interessante for annonsørene. Vi ser at det vil ta tid å få erstattet eventuelt bortfall av annonseinntekter fra papiravisene. Vi ønsker derfor å satse videre på papiravisene som i dag, men samtidig fortsette satsingen på betalingsbasert nettavis. Den som velger å abonnere på nettavisa til Totens Blad, vil samtidig bidra til at begge papiravisene består, sier Hans Erik Linnerud.
God løsning
Administrerende direktør Magne Nordgård i Hamar Media sier han er fornøyd med at det ble funnet muligheter for videre drift lokalt, etter at selskapet tok beslutningen om å trekke seg ut.
– Jeg er glad på alles vegne over at de ansatte klarte å finne sammen til en så god løsning som vi nå har kommet fram til, sier Nordgård.
Han og Hans Erik Linnerud sier de er enige om at det ble en god løsning for begge parter, og at det viktigste nå blir å konsentrere seg om vegen videre for begge selskapene.
Trenger videre engasjement
– Nå ønsker vi å fortsette jobben vår med å lage gode produkter, både i papirformat og på nett. Vi har fått mange bekreftelser på at det er behov for oss, og regner med at vi kommer til å se det på oppslutningen om både annonsering og abonnement i tida framover, sier Linnerud.
I dagens anledning fikk han overrakt bedriftens styrelederklubbe fra 1960.