• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
Gjøviks Blad
  • Nyheter
  • Notiser
  • Eavis
Meny
  • Nyheter
  • Lokalhistorie
  • Gjøviks Blad Eavis
  • Totens Blad Eavis
  • Besøk vår søsteravis Totens Blad
  • Dødsannonser
  • Tips oss
  • Annonsere
  • Ansatte
  • Kontakt oss
  • Kundesenter
NYHETER
3 minutter lesetid

En tøffere hverdag for de lokale mediene

Jon Olav Andersen, redaktør
Publisert: 07 desember, 2020 18:30
Oppdatert: 07 desember, 2020 17:18
Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Kommentar: Gjøviks Blad har en spesiell plass i hjertet til gjøvikenserne. Vi merker det så godt. Sinte folk som ringer for å klage når budet har glemt å levere dem gratisavisa. Men desidert mest gode ord og klapp på skulderen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vår eier, Hamar Media AS, ønsker ikke å satse videre på Gjøviks Blad og søsteravisa Totens Blad. For oss som har kjent på hjertevarmen fra våre lesere i så mange år, og lagt ned utallige arbeidstimer, framstår det tungt. 

Vi som har skapt produktene og de som eier avisene ser helt ulikt på framtidsmulighetene. Ansatte tror at avisene fortsatt har livets rett, mens eierne mener forretningsmodellen ikke vil fungere i framtida.

I 1998 startet noen ildsjeler opp igjen Totens Blad. Fra første år og fram til 2019 gikk utgiverselskapet med overskudd hvert eneste år. I 2002 kom Gjøviks Blad til som en nyskapning. Sammen har de to avisene bidratt til et viktig mediemangfold, i ei tid der medie-Norge har blitt mer og mer organisert i store konsern.

Våre aviser har levd av annonsene. Det har stadig blitt mer krevende, men vi har holdt hodet over vannet. Annonseinntektene har falt kraftig for mange, for oss har de ikke falt i like stor grad. Likevel har vi merket at medievanene er i endring. Google og Facebook stikker av med mange annonsekroner. Lokale næringsdrivende har også hatt det tøft. Det har vi selvsagt merket. 

I 2019 så vi og eierne det var nødvendig å skaffe brukerinntekter for å sikre avisene. I begynnelsen av 2020 fikk vi grønt lys for å satse på nett og bemannet opp. Det har gitt gode resultater for Totens Blad, som tar betaling på nett. Noen har skrevet at de synes det er dumt og unødvendig at man må abonnere på nettavisa for å få lest. Det er det altså grunner til. Nyhetsformidling koster penger.

I mars kom koronaen. Viruset synliggjorde viktigheten av å ha lokalaviser som kunne bidra med viktig informasjon i lokalsamfunnet. Den andre siden av utbruddet er at vi mistet nesten all vår inntekt i en lang periode. På grunn av eierforholdene fikk vi heller ikke koronakompensasjon. Selv om høsten har vært bedre, er sparepengene borte. 

Eierne vil stanse driften i løpet av denne måneden hvis ingen ønsker å overta. 

Vi som har laget avisene håper det lar seg gjøre å drive videre, men akkurat nå vet vi ikke. Vi har iallfall fortsatt masse arbeidslyst og entusiasme.

Sentralbord
61 13 03 00
Postadresse
Postboks 4, 2851 Lena
Redaksjonen
post@gjoviks-blad.no
Annonseavdelingen
annonse@gjoviks-blad.no

Ansvarlig redaktør
Jon Olav Andersen
Daglig leder
Morten Linnerud
Markedssjef
Hans Erik Linnerud

Se alle ansatte

Pressens Faglige Utvalg
Gjøviks Blad arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.
Redaktøransvar
Det er ikke tillatt å kopiere innhold fra dette nettstedet uten avtale med Gjøviks Blad.
Kundeservice
Problemer med levering // Tips oss // Annonsere // Kundesenter // Kontakt oss // Ansatte
Gjøviks Blad © 2025 · Løsningen er designet og utviklet av Dyplink - dyplink.no