• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
Gjøviks Blad
  • Nyheter
  • Notiser
  • Eavis
Meny
  • Nyheter
  • Lokalhistorie
  • Gjøviks Blad Eavis
  • Totens Blad Eavis
  • Besøk vår søsteravis Totens Blad
  • Dødsannonser
  • Tips oss
  • Annonsere
  • Ansatte
  • Kontakt oss
  • Kundesenter
NYHETER
3 minutter lesetid

Selvbetjent kassasuksess på Kallerud

Nærmere 50 prosent av kundene hos Coop Extra på Kallerud benytter seg av de selvbetjente kassene. En av dem er Maren Sofie Gjerdbakken. – Kundene opplever mindre kø. Samtidig får vi flere folk ute på gulvet, sier butikksjef Rune Disserud. (Foto: Torbjørn Aurvåg)
Torbjørn Aurvåg
Publisert: 06 november, 2019 06:44
Oppdatert: 06 november, 2019 13:33
Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Coop Extra på Kallerud har satt inn selvbetjente kasser med stor suksess. Nærmere 50 prosent av kundene benytter seg av kassene. Mobilbetaling kommer også for fullt.

I juni i år gjorde butikken om fra fem betjente kasser til åtte selvbetjente og to betjente kasser.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– I de selvbetjente kassene har vi en person som hjelper til hele tiden og veileder kundene. Kundene opplever mindre kø. Samtidig får vi flere folk ute på gulvet, sier butikksjef Rune Disserud.

Ikke nok med det: Butikken har ansatt en ekstra person til å jobbe med selvskanningen.

– Det er slutt på at leverandørene kommer og fyller på varer. Vi får inn et sted mellom 150 og 200 paller i uka som skal tas hånd om, forklarer butikksjefen.

Coop Extra på Kallerud har nok en gang fått en andreplass i Årets Matgledebutikk. Fra venstre: Rune Disserud, Linda Skjellerud Grindvoll, Åse Nørstebøen og Arjeta Kasumi.
Coop Extra på Kallerud har nok en gang fått en andreplass i Årets Matgledebutikk. Fra venstre: Rune Disserud, Linda Skjellerud Grindvoll, Åse Nørstebøen og Arjeta Kasumi. (Foto: Torbjørn Aurvåg)

Godt over snittet

Det er spesielt de to siste årene Coop har satset på selvbetjeningskasser. I dag har 400 butikker i Coop denne muligheten, og flere kommer til.

– I starten var det 20 prosent av kundene våre som benyttet seg av selvbetjeningskassene våre. I dag er snittet på 36 prosent. Det viser at dette er noe kundene ønsker seg, sier kommunikasjonssjefen i Coop Norge, Harald Kristiansen.

Andelen på Kallerud ligger godt over landsgjennomsnittet. Nærmere 50 prosent av kundene bruker kassene. Mange har oppdaget at dette er en raskere og mer effektiv måte å handle på. En av dem er Maren Sofie Gjerdbakken.

– Jeg bruker ofte de selvbetjente kassene når jeg skal hande lunsj. Det er både enkelt og raskt, sier Gjerdbakken.

Betaler med mobil

Med ordningen får de ansatte også en mer variert arbeidshverdag. – Å sitte i kassa er kanskje den mest belastende jobben. Nå får de en mer variert jobb. Samtidig er det å stå i kø og ikke finne varene, det som irriterer kundene mest. Med dette får vi frigjort folk til å fylle opp varere og hjelpe kundene, sier Kristiansen.

Nå har Coop også tatt i bruk Coopay. Det vil si at medlemmer kan betale med mobilen når de handler, ved å bruke medlemsappen. Til nå er det over 100.000 medlemmer som har benyttet seg av denne betalingsløsningen.

Sentralbord
61 13 03 00
Postadresse
Postboks 4, 2851 Lena
Redaksjonen
post@gjoviks-blad.no
Annonseavdelingen
annonse@gjoviks-blad.no

Ansvarlig redaktør
Jon Olav Andersen
Daglig leder
Morten Linnerud
Markedssjef
Hans Erik Linnerud

Se alle ansatte

Pressens Faglige Utvalg
Gjøviks Blad arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.
Redaktøransvar
Det er ikke tillatt å kopiere innhold fra dette nettstedet uten avtale med Gjøviks Blad.
Kundeservice
Problemer med levering // Tips oss // Annonsere // Kundesenter // Kontakt oss // Ansatte
Gjøviks Blad © 2025 · Løsningen er designet og utviklet av Dyplink - dyplink.no