• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
Gjøviks Blad
  • Nyheter
  • Notiser
  • Eavis
Meny
  • Nyheter
  • Lokalhistorie
  • Gjøviks Blad Eavis
  • Totens Blad Eavis
  • Besøk vår søsteravis Totens Blad
  • Dødsannonser
  • Tips oss
  • Annonsere
  • Ansatte
  • Kontakt oss
  • Kundesenter
NYHETER
6 minutter lesetid

Oppfordrer til å framsnakke Gjøvik sentrum

Hanne Sveen Larsen i Kunztfabrikken, Kenneth Dahlby på Kaffka og sentrumsleder Marte Skoglund forteller at det går mot omsetningsøkning i sentrum i år.
 (Foto: Ragnhild Fladsrud).
Ragnhild Fladsrud
Publisert: 18 desember, 2019 07:25
Oppdatert: 17 desember, 2019 22:06
Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Det er lenge siden optimismen har vært like stor i Gjøvik sentrum. Men sentrumsrepresentantene bekymrer seg for sinte stemmer med digitale roperter.

Tre sentrumsrepresentanter opplever mer positivitet enn på flere år i Gjøvik sentrum.  I stedet for å skru på den digitale utestemmen og rope ut alt som er galt, må folk ta et bevisst valg om å støtte opp om og framsnakke bykjernen, mener de.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sprer frustrasjon

I sju år har Kenneth Dahlby vært kafedriver på Kaffka i Storgata. Hjertet banker varmt for Gjøvik sentrum.

Nylig delte han en bønn på Facebook. Her oppfordrer han folk til å ta turen i byen og bruke dem som er der, framfor å spre sinne og frustrasjon om trafikkprosjekter og annet som ikke er bra i Gjøvik. «Dette voldsomme negative fokuset, får mange til å holde seg unna sentrum og DET tar livet av oss», er noe av det han skriver i innlegget. 

– Det er gjerne slik at om en ting blir sagt mange nok ganger, kan det til slutt bli en sannhet. Folk må gi sentrum en sjanse og ta et bevisst valg om å bruke og ha en postiv holdning til å fremsnakke sentrum, oppfordrer Dahlby. 

De som ikke vil gjenoppdage byen

Marte Skoglund trekker fram at det har skjedd mye i sentrum de siste årene. 

– Sentrums største fiende er de som allerede bestemte seg for flere år siden, og ikke vil oppdage byen på nytt, mener Skoglund.  

De to, sammen med nykommer Hanne Sveen Larsen i Kunztfabrikken, ønsker å ta til orde for at det slettes ikke står så verst til i sentrum. – Det er lenge siden vi har opplevd slik optimisme, driv og satsninger som vi ser i sentrum nå, sier sentrumsleder Skoglund.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Øker omsetningen

De trekker fram en god miks veletablerte med lang fartstid og nykommere med stor ståpåvilje. Etter en dårlig november kan hun rapportere om oppsving i desember, og at en omsetningsøkning er i vente for sentrum i år. 

– Dette er vi glade for, spesielt etter 2018 som var et veldig krevende år for sentrumshandelen. Dette gjaldt ikke bare her på Gjøvik, men over hele landet. Det er bra å se at trenden er snudd og at vi  ser vi en positiv utvikling igjen, og vi ligger på nivå med andre byer i Norge, forteller hun. 

Noen kommer, noen går

Skoglund gjør en liten oppsummering av hvem som har kommet og gått i sentrum i år. Mens His & Hers, Norli, Vita og skobutikkene Big Foot Manum og Huuse har blitt borte, er Duo-klinikken, Kunztfabrikken, Hendrix Hair, Pet Paradise Hundefrisør og Indian Dining blant nykommerne.

I tillegg kommer RÅ, som valgte å flytte fra CC til sentrum, mens Husfliden, Prydkunst og Gjøvik Sjokolade er godt etablerte virksomheter som har flyttet på seg og/eller utvidet virksomheten det siste året. Gledelig er det også at Gjøvik Elektriske satser videre i sentrum og at gården rustes opp. 

– Vi mener at gründere og lokale eller særegne konsepter har gode forutsetninger i et bysentrum og har mest å tjene på fysisk butikkdrift, sier Skoglund. Hun erkjenner savnet av Norli og at det er et stort ønske å få på plass igjen et lignende konsept med blant annet bøker og spill.

Må lokke kundene

Dagens butikkliv er langt mer enn å fylle et lokale med varer, åpne døra og forvente at kundene dukker opp.

– Det holder ikke, man må gi noe mer som lokker folk til å ta turen, sier Dahlby. Dette har mange blitt flinke til, samtidig som butikkene satser mer på å være en opplevelse i seg selv.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skoglund forteller at det nå stort sett hver dag i desember er ulike aktiviteter i og utenfor butikkene for å skape en fin ramme og stemning i sentrum. Det er også gratis utleie av salgsboder i desember. 

Heiagjeng av kunder

Hanne Sveen Larsen startet opp sin virksomhet Kunztfabrikken tidligere i år, hvor hun jobber eventbasert med kunstopplevelser for folk i alle aldre. 

– Jeg var jo spent på hvordan det ville bli og oppfattet jo litt negativitet knyttet til sentrum før jeg startet. Men dette stemmer jo ikke i det hele tatt, sier Sveen Larsen, som er glad hun ikke lot seg skremme.

Hun trekker fram gode naboskap og flere ildsjeler som hjelper og støtter hverandre for et godt fellesskap i sentrum. Engasjementet hos driverne er stort, og de opplever en heiagjeng av kunder. Frykten er at noen kritiske røster bidrar til at flere velger bort sentrum, uten å gjøre seg opp sin egen mening. 

– Det er bra at gatebruksplanen blir tatt opp til revurdering. Samtidig er det gått for kort tid for å sette en målbar effekt av endringene som har vært gjort, sier Skoglund.

Én ting er det enighet om: Det er mulig å parkere i sentrum. – Parker på Storgata 10 – der er det stort sett ledig plass – og ta turen opp i Storgata, oppfordrer  Dahlby. 

Sentralbord
61 13 03 00
Postadresse
Postboks 4, 2851 Lena
Redaksjonen
post@gjoviks-blad.no
Annonseavdelingen
annonse@gjoviks-blad.no

Ansvarlig redaktør
Jon Olav Andersen
Daglig leder
Morten Linnerud
Markedssjef
Hans Erik Linnerud

Se alle ansatte

Pressens Faglige Utvalg
Gjøviks Blad arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.
Redaktøransvar
Det er ikke tillatt å kopiere innhold fra dette nettstedet uten avtale med Gjøviks Blad.
Kundeservice
Problemer med levering // Tips oss // Annonsere // Kundesenter // Kontakt oss // Ansatte
Gjøviks Blad © 2025 · Løsningen er designet og utviklet av Dyplink - dyplink.no