• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
Gjøviks Blad
  • Nyheter
  • Notiser
  • Eavis
Meny
  • Nyheter
  • Lokalhistorie
  • Gjøviks Blad Eavis
  • Totens Blad Eavis
  • Besøk vår søsteravis Totens Blad
  • Dødsannonser
  • Tips oss
  • Annonsere
  • Ansatte
  • Kontakt oss
  • Kundesenter
NYHETER
5 minutter lesetid

Hvor har det blitt av strømmen?

Det var så mye vind at kona tenkte at i dag så går strømmen igjen, og hun fikk rett, sier den strømløse kunden i Kolbergsrudvegen. (Foto: Torbjørn Aurvåg)
Torbjørn Aurvåg
Publisert: 30 oktober, 2019 07:10
Oppdatert: 30 oktober, 2019 15:47
Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Ole Molvær har sett seg lei på alle strømbruddene i Kollsroa. Fredag var han og kona strømløse for sjette gang i år.

– Nå er vi strømløse igjen, sier Molvær oppgitt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Heldigvis rakk kona å sette på vannkokeren før strømmen gikk fredag morgen.

– Jeg har ei fremsynt kone. Det var så mye vind at hun tenkte at i dag så går strømmen igjen, og hun fikk rett, sier den strømløse kunden i Kolbergsrudvegen.

Gang på gang

For det er ikke første gang strømmen går her. Første gang strømmen gikk i år, var 13. februar. To strømbrudd ble det i mai, ett strømbrudd i september og nå to strømbrudd i oktober.

Familien har vannpumpe, og når strømmen går, kan det heller ikke brukes vann i husstanden.

– Heldigvis har jeg husket å lade mobilen. Alt er basert på strøm i dag. Jeg blir litt oppgitt. Det lyser fra alle sider av oss, men er her det helt mørkt, sier Molvær med panoramautsikt over Mjøsa og Hedmarken.

Han synes det er merkelig at Eidsiva ikke klarer å holde leveringssikkerheten på et høyere nivå. – Der er lys i alle husene på Kollstoppen, men som regel er hele vegen ned til Redalen og Biri mørklagt, har Molvær registrert.

Slik er det hvert eneste år med stadige strømbrudd. Vi får melding om at strømmen har gått, sier Molvær. Strømbruddene skjer ofte når det er kraftig vind og våt snø. Strømmen er som regel borte noen timer Jeg har mistanke om at det er linjeryddingen som ikke er god nok. Jeg har gitt opp, sier Eidsiva-kunden.

Investerer stort

Fredag hadde Eidsiva Nett 104 kunder som var strømløse i Redalen-området.

– Feilsøking pågår. Årsaken er vindkast og som har medført trefall over linjene. Det har dessverre vært en del feil i dette området de siste årene. Trær som berører linja, har vært den hyppigste årsaken, i tillegg til lyn og torden. Eidsiva Nett vurderer nå ulike tiltak som kan bidra til å bedre strømforsyningen i dette området. Dette kan for eksempel være å skifte ut eldre komponenter eller å foreta mer skogrydding, opplyser Eidsiva til Gjøviks Blad.

De neste årene skal selskapet investere mellom 500 og 700 millioner kroner i fornyelse og videreutvikling av strømnettet. Flere områder har eldre linjer med komponenter som har behov for oppgradering og fornyelse. I tillegg brukes 470 millioner kroner til løpende drift, vedlikehold og beredskap.

Slik er det hvert eneste år med stadige strømbrudd, sier Molvær. Fredag fikk han melding på mobilen kl. 09.41 om at strømmen hadde gått igjen.
Slik er det hvert eneste år med stadige strømbrudd, sier Molvær. Fredag fikk han melding på mobilen kl. 09.41 om at strømmen hadde gått igjen. (Foto: Torbjørn Aurvåg)

Strømnettet til Eidsiva Nett har en utstrekning på cirka 22 000 kilometer, der flere tusen kilometer går gjennom skogområder.

– Eidsiva rydder linjegatene etter myndighetenes krav, men kan dessverre aldri gardere seg 100 prosent mot vær og vind som skaper feil og trefall på luftlinjene og forårsaker strømbrudd. Hvis vi helt skal unngå strømbrudd i skogsområder i Norge, må vi rydde svært brede linjegater, og kanskje så mye som 20<\a>30 meter på hver side, eller legge alt nettet i kabel i bakken. Dessverre er ikke det samfunnsøkonomisk forsvarlig, opplyser kommunikasjonsrådgiver Cecilie Gregersen.

– Vi forstår frustrasjonen til kundene som opplever gjentatte strømbrudd, og enkelte områder er dessverre mer utsatt enn andre. Men gjennom store investeringer de neste par årene er målet at færre kunder skal oppleve gjentakende strømbrudd og at flere får en mer stabil og sikker

Sentralbord
61 13 03 00
Postadresse
Postboks 4, 2851 Lena
Redaksjonen
post@gjoviks-blad.no
Annonseavdelingen
annonse@gjoviks-blad.no

Ansvarlig redaktør
Jon Olav Andersen
Daglig leder
Morten Linnerud
Markedssjef
Hans Erik Linnerud

Se alle ansatte

Pressens Faglige Utvalg
Gjøviks Blad arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.
Redaktøransvar
Det er ikke tillatt å kopiere innhold fra dette nettstedet uten avtale med Gjøviks Blad.
Kundeservice
Problemer med levering // Tips oss // Annonsere // Kundesenter // Kontakt oss // Ansatte
Gjøviks Blad © 2025 · Løsningen er designet og utviklet av Dyplink - dyplink.no