ANNONSE

Mjøsfærgen forlater Gjøvik

  • 24 juni 2018
Mjøsfærgen forlater Gjøvik

Ferja på veg over mot Mengshoel igjen, en tur den har tatt utallige ganger før. (Foto: Torbjørn Aurvåg).

Ferja krysser Mjøsa igjen.

Søndag kveld ble det skrevet et nytt kapittel i historien om Mjøsfærgen. Stille og rolig ble ferja tauet vekk fra ferjeleiet på Gjøvik etter å ha ligget i ro siden 2010. Eieren sier det aldri blir restaurant om bord igjen.

I 2010 var det mye diskusjon om Mjøsfærgen skulle få lov til å komme til Gjøvik, etter å ha ligget i opplag ved Mengshoel i mange år. Gjøvik kommune ga tillatelse til at ferja skulle få komme over Mjøsa igjen for å bli restaurantbåt, men la inn betingelser om at den skulle bort dersom det ikke var drift. Flere drivere har prøvd seg, men det har aldri tatt helt av. I fjor høst ga kommunen pålegg om å fjerne ferja innen utgangen av året. Eieren fikk utsatt fristen til mai i år, men av praktiske hensyn har det ikke skjedd noe før nå.

- Jeg skal aldri leie ut til restaurantdrift igjen. Jeg kommer ikke til å leie ut ferja i det hele tatt, jeg stoler ikke på noen, sier eier Atle Kollevåg, som er på plass på Gjøvik søndag kveld. Han sier han heller skal kose seg med å male og pusse ferja selv.

Ferja som søndag klokka 19.45 forlot Gjøvik ble bygget i 1963, av Ankerløkken verft i Florø. Signe Brøvig Andresen var gudmor da ferja ble sjøsatt 20. juni 1963, går det fram av boka "Damp- og motorbåter på Mjøsa". Flere tusen skuelystne møtte fram den gangen. 

Ferjetrafikken mellom Gjøvik og Mengshoel ble avviklet i forbindelse med byggingen av Mjøsbrua. De to nyeste ferjene ble solgt ut av distriktet, men ferja som søndag ble tauet, gikk i trafikk fram til 30. juli 1988. Da innstilte det gamle ferjeselskapet trafikken. Høsten etter kom slippeier Lauritz Jacobsen fra Loften til Mengshoel. Han kjøpte ferja, og fra oktober 1990 kom den i trafikk igjen som M/F Mjøscruise. Men det var vanskelig å drive, og 27. august 1994 gikk siste rutetur, forteller boka. Siden overtok ny eier ferja.

Mjøsfærgen har ingen motor lenger, og ferden tilbake mot Mengshoel ble besørget med trekkraft fra redningsskøyta RS Mjøsvekteren. Også RS Uni Femunden bisto.
Ingen vet kanskje helt hvor mange ganger Mjøsfærgen har tatt turen fra Gjøvik til Mengshoel, men mye tyder vel på at søndagens tur blir den siste på veldig lenge, hvis det i det hele tatt skjer igjen. Litt før klokka 20 søndag kveld var ferja allerede over midtfjords.

Arve Nordsveen, den ene av forfatterne av "Damp- og motorbåter på Mjøsa" og historisk ansvarlig for Mjøssamlingene, har tatt til orde for at ferjeleiet på Gjøvik må bevares med tanke på å ta vare på historien og sikre at større båter kan anløpe byen også i framtida. Den aller første av Mjøsfærgene, fra 1923, er under restaurering på Minnesund.

Print
Kontakt oss

Sentralbord: 61 13 03 00
Besøksadresse: Ringvegen 3, Gjøvik
Postadresse: Postboks 4, 2851 Lena
Redaksjonen: post@gjoviks-blad.no | Se alle ansatte
Annonseavdelingen: annonse@gjoviks-blad.no | Se alle ansatte


Ansvarlig redaktør: Jon Olav Andersen
Daglig leder: Morten Linnerud
Markedssjef: Hans Erik Linnerud

Gjøviks Blad arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Det er ikke tillatt å kopiere innhold fra dette nettstedet uten avtale med Gjøviks Blad.

Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no